10 tips for hvordan du lager engasjerende webinarer

Når vi tenker på 2020 og 2021, er det sannsynligvis noen få ord som dukker opp: COVID-19, pandemi, men ikke minst; webinarer og digitale møter.

Samfunnet har åpnet opp, men webinarer eller virtuelle arrangementer er kommet for å bli - gjerne i form av hybride arrangementer; hvor man både har publikum til stede på arrangementet og streamer innholdet ut til de som ikke kan eller vil delta ved fysisk oppmøte. Dette har ført til et interessant problem: Med et stort tilbud av webinarer er konkurransen om oppmerksomheten større enn noen gang. Det er rett og slett litt “webinar overload”. Dette gjør det vanskelig å skille seg ut dersom webinaret ditt ikke holder en god nok standard. Enten du er helt ny som arrangør av webinarer og hybride arrangementer eller du har holdt på i årevis, må du vite hvordan du kan gjøre de mer interaktive og engasjerende - slik at publikum får en unik opplevelse og engasjerer seg med ditt innhold og ditt selskap. Ikke sikker på hvordan? Fortsett å lese. Utgangspunktet vårt er at alle deltakere på et webinar er potensielle kunder. Derfor bør vi få flest mulig i målgruppen til å delta, engasjere dem på webinaret samt følge dem opp etter webinaret - både én og to ganger. Her er 10 smarte grep for hvordan dette kan gjøres:


  • Det starter med god markedsføring av webinaret: For å få flest mulig i målgruppen til å delta bør du promotere webinaret i alle relevante kanaler; sosiale plattformer (dersom selskapet ditt tillater dette), e-postkampanjer, "telefon storm" (telefonen er alltid viktig) og informasjon på hjemmesiden. Også foredragsholderne kan ha et nettverk som med litt velvilje kan aktiveres. Påmeldingssiden er også viktig. Den skal skape et "salg" i form av en påmelding - så hvordan den utformes er svært viktig. Det samme gjelder markedsføringen. Benytt gjerne virkemidler som retargeting - hvor du viser annonser til brukere som allerede har vært på påmeldingssiden og som kjenner til deg. Bannerannonsering på et medie som HealthTalk er selvsagt også mulig.


  • Hold kontakten med publikummet frem mot webinaret: Det siste du ønsker er at potensielle kunder registrerer seg, men så ikke dukker opp på selve dagen! Gjør det enkelt for dem å huske webinaret ditt ved å sende tre e -postmeldinger før arrangementet. Hvordan du formulerer bekreftelses e-mailen og hvordan og når du sender ut reminders vil påvirke antallet deltakere. La gjerne en av presentatørene lage en en 15-30 sekunders videoteaser om webinaret og send det ut til de som har meldt seg på noen dager før webinaret starter.


  • Vær tydelige på forventningene: Når du inviterer til webinar - kan du gjerne være mer tydelig overfor målgruppen om at webinaret er interaktivt. Du kan blant annet be påmeldte sende inn spørsmål i forkant. Kanskje har du en teknisk løsning som gjør det mulig for publikum å sende i spørsmål under count-down rett før møtet begynner.


  • Skap en autentisk, personlig opplevelse. Programleder og foredragsholder(e) må være engasjerende og energiske. Når programleder og foredragsholder knytter bånd og har en god dialog, så smitter den gode følelsen over på publikummet. Og motsatt; dersom programleder og foredragsholder er passive, lukkede og ikke skaper energi i studio, vil også tilhørerne lettere forholde seg passive og uengasjerte. Jo mer personlige og engasjerende programleder og foredragsholderen er, desto bedre blir engasjementet vekket hos publikum. I den nye virtuelle verden er det viktig å danne en reell forbindelse med publikum og få dem til å knytte bånd til deg og ditt selskap.


  • Engasjer publikum via chat-boksen: I starten av webinaret, bør programleder introdusere chat-boksen og få publikummet til å begynne å bruke den ved å stille et enkelt spørsmål og lese opp noen av svarene. La også foredragsholderen stille spørsmål til publikum gjennom webinaret og så vente på svar. Her er noen enkle tips:

  • Hold spørsmålene enkle. Prøv å stille spørsmål som krever et minimum av antall ord fra publikum.

  • Besvar spørsmålene (et utvalg av dem) i dét de kommer inn. Ingen liker å spørre uten få noen form for respons.

  • Det er mange måter du kan gjøre chatten levende og relatere den tilbake til innholdet i webinaret. For eksempel kan du introdusere ulike former for statistikk eller fakta og så be publikum om deres vurdering av hva som er riktig svar.

  • Svar publikum i sanntid: Foredragsholder bør reagere på deltakerens chatboks-spørsmål i sanntid. Selv om vi ikke vil at foredragsholder skal stoppe midt i setningen bare for å svare på et spørsmål, bør det være naturlige opphold innebygd i webinaret. Disse oppholdene kan så programleder gå inn i og be foredragsholderen om å svare på relevante spørsmål.


  • Avsluttende spørreundersøkelse og et "tilbud": Under webinaret bør du samle data for å se om innholdet engasjerer eller ikke. En enkel måte å gjøre dette på er å lansere en avsluttende meningsmåling som inkluderer et tilbud/ oppfordring. Tilbudet vi legger ut i avstemningen skal være enkelt og verdifullt for publikum å ta stilling til og skal skape en forbindelse mellom deg og publikum også etter webinaret. Et eksempel kan være tilbud om et én-til-én-møte med foredragsholder eller en annen ressurs - gjerne digitalt. Du bør starte en slik spørreundersøkelse ca. 3 minutter før webinaret rundes av.

  • Webinar Extension: Webinarer gir publikum mye informasjon på en gang. Gå gjerne den ekstra milen for å hjelpe publikum til å forstå materialet ved å lage en visuelt tiltalende presentasjon om de viktigste læringspunktene som du så sender ut 1-2 dager etter webinaret. Timing er alt. Denne dokumentasjonen kan for eksempel inneholde:

  • En lenke til opptak av webinaret samt til presentasjonen som ble holdt. Send gjerne ut innholdet i form av en pent designet mail. Her kan du sjekke åpningsrater og lære hva slags kommunikasjon som over tid fungerer best

  • Nøkkelkonseptene som ble diskuterte i webinaret og hvorfor de er relevante for publikummet i sin hektiske hverdag. Kanskje en sjekkliste kan fungere.

  • Veien videre/ neste touchpoint (for eksempel neste webinar) etc.


  • Post-Webinar personlig kontakt: Foredragsholder og programleder prøver å svare på alle spørsmål fra publikum, men dette er jo ikke alltid mulig gitt tidsbegrensningen. Løsningen er å få dine ansatte involvert ved å gi dem de ubesvarte spørsmålene og så kontakte publikummet via telefon, e-post og kanskje LinkedIn. I prinsippet er alle deltakere på et webinar potensielle brukere av dine produkter og tjenester - og bør derfor nøye følges opp. Både én og to ganger.


  • Variere webinar-konseptet: Det kan være klokt å variere programkonseptet. For eksempel kan det skapes mer interaktivitet i studio dersom det sitter 2-3 eksperter sammen med programleder som så har en faglig diskusjon. Dere trenger heller ikke alltid å holde en presentasjon. Programleder og foredragsholdere skal også her stimulere til interaktivitet med publikum.

La oss fortsette å være digitale! Hvordan kan du lage interaktive og bedre webinarer og hybride arrangementer? Start med å finne den riktige webinarstrategien - dette er den som skiller deg ut fra konkurrentene og som skaper engasjement hos deltakerne, bringer inn nye brukere og befester selskapet ditt som eksperten i din bransje.


22 visninger0 kommentarer